Review: onvriendelijk en afsnauwend
010 notarissen: slechte ervaring met torenhoge prijzen.
Helaas had onze moeder bij leven een testament gemaakt bij 010 notarissen, dus moesten we als familie contact leggen met de notaris van 010, aangezien zij executeur testamentair waren.
Van het allereerste telefonische contact - op dag van overlijden via het algemene nummer - had ik al een slecht gevoel: koud, afwijzend en vooral: onbeleefd. Mij werd te verstaan gegeven dat “ik mij moest melden bij het centrale register van notarissen”. Pas na aandringen en herhalen dat mijn moeder diezelfde ochtend was overleden en bij hen een testament had opgemaakt, begreep de juffrouw aan de andere kant dat het een testament betrof dat door 010 notarissen afgehandeld zou worden.
Toen er werd begrepen dat er geld verdiend kon worden, veranderde de toon van degene die ik sprak.
Er zijn veel fouten gemaakt: behoorlijke miscommunicatie tussen Kadaster en 010 notarissen; belangrijke informatie was verkeerd doorgegeven door de notarisklerk, er was onnodige vertraging met de Belastingdienst en gemeente, mails zijn naar verkeerde personen gestuurd, spullen van onze moeder zijn vernietigd, zonder overleg nabestaanden, omdat volgens 010 notarissen “deze geen enkele (geld)waarde vertegenwoordigden en geen van de erfgenamen zich eerder had uitgesproken over de toedeling daarvan.” Het ging echter niet om geldwaarde, doch om emotionele waarde.
Volgens de wet had 010 moeten overleggen met de nabestaanden wat te doen met dergelijke voorwerpen.
We hebben nooit met de notaris zelf vandoen gehad, slechts met een notarisklerk. De notaris Karin Denice Nabibaks hebben we nooit gezien of gesproken, maar door onderzoek online wisten we al dat deze niet goed bekend stond.
Het hele proces duurde meer dan twee jaar (!), terwijl de erfenis zelf totaal niet ingewikkeld was. Eén van de redenen was dat de notarisklerk slechts drie dagen per week werkt, dus alles duurde tenminste 2/5e langer.
Het proces is traag en stroperig, wat leidt tot onnodige e-mails en andere handelingen, waarvoor iedere keer uurtarief gerekend wordt à €235,= per uur. De medewerkers werken langzaam en hebben weinig kennis van zaken.
De notaris zelf laat zich nooit zien.
De documenten werden uiteindelijk getekend door ‘de oudste medewerker van het kantoor” - dat is de boekhouder. Dit is wettelijk toegestaan, maar die persoon hebben we ook nooit gezien of gesproken.
Kortom: afrader, nooit naar toe gaan. Ze schermen met de “goedkoopste”, maar dit is misleidend.